התפתחות של לסתות

-

לעיתים ישנה חוסר התאמה ואיזון בין הלסת העליונה והתחתונה, למשל מנשך עובר אנכי (overbite) בו השיניים העליונות עוברות את קו הלסת התחתונה באופן בלתי פרופורציונלי, או להיפך (underbite) בו הלסת התחתונה ממוקמת קדימה ללסת העליונה.

ליקויים במבנה הלסתות עשויים להיות מולדים, או כתוצרי הרגלים מסוימים (כמו מציצת אצבע, דחיפת לשון, מוצץ עד גיל מאוחר וכו').

מצב דברים בו מתפתח חוסר איזון בלסתות, עלול ליצור קשיים בדיבור, אכילה, סגירה ופתיחה של הפה, כאבי שרירים באזור הלסת והראש וירידה בתפקוד ואיכות החיים.

במקרים כאלה, ייתכן ויידרש שינוי של גודל ועמדת הלסת (אורתופדיה קרניופציאלית), על ידי ניתוח עם יישור שיניים מוקדם אצל אורתודנט מומחה, או כלל ללא ניתוח, במרפאה אורתודנטית.

בכל מקרה מי אשר מוסמך לבצע יישור כאמור, הנו רופא שיניים המומחה באורתודנטיה, ובעל כשירות ומיומנות לעשות זאת.

מתי נדרש טיפול לסתות

השפעה על גודל ועמדת הלסת על ידי הכוונה חיצונית, אפשרית אך ורק עד תום גיל הגדילה (בנים עד גיל 19 בנות עד גיל 16). לאחר גיל הגדילה לא ניתן עוד להשפיע על מיקום הלסתות וגודלן, אלא רק באמצעים כירורגיים.

בגילאים צעירים, ניתן לכוון את גדילת הלסתות על ידי הפעלת כוחות בעוצמה גבוהה מזו הנדרשת לתזוזת שיניים. בהפעלת הכוח על הלסת, ניתן לעודד גדילה של לסת שהתפתחה בחסר או לעצור גדילה של לסת שהתפתחה ביתר, וכן להרחיב לסת מוצרת. כמו כן ניתן לשנות את כיוון צמיחת הלסת, ובכך להשפיע על הסגר, על מראה הפנים ועל החיוך. הכוונה מוקדמת של הלסתות מאפשרת בקיעה תקינה של השיניים בהתאמה, או לחילופין תאפשר תזוזה נכונה של השיניים במסגרת טיפול ליישור שיניים.

הודות לפוטנציאל הגדילה, ככל שאבחון הבעיה הקשורה לגדילת הלסתות יתבצע בגיל מוקדם יותר, כך יתאפשר אבחון מוקדם של בעיות גדילה בלסתות והתיקון יהיה קל יותר (ייתכן שידרשו רק הפסקת הרגלים מזיקים או תיקון מינימלי). לכן מומלץ להגיע לבדיקה ראשונה אצל האורתודונט כבר בגיל 8.

טיפולי בליקוי לסתות לאחר גיל הגדילה

לאחר סיום תהליכי הגדילה הטבעיים של הגוף, לא ניתן עוד להשפיע על עמדת הלסתות אלא באמצעים כירורגיים.

במקרה זה נדרש טיפול אורתודונטי משולב עם ניתוח כירורגי (תחום הקרוי אורתוגנטיה או אורתוכירורגיה).

לפני ביצוע ניתוח הלסתות ולאחריו יש צורך בביצוע טיפול משלים ליישור השיניים על מנת להתאים אותן לעמדה החדשה של הלסת אשר נוצרה בניתוח. טיפול משלים זה מתבצע על ידי אורתודנט מומחה, לעיתים באמצעות קשתיות שקופות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *